Gwarancja i rękojmia na sprzęt - prawo a praktyka

Co, gdzie i jak kupić? Porady oraz nasze prawa konsumenckie.
kristo1982
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 7
Rejestracja: 16 cze 2019, 23:13
Punkty reputacji: 36
Lokalizacja:
Podziękował: 5 razy
Otrzymał podzięk.: 21 razy
Płeć: Mężczyzna

Gwarancja i rękojmia na sprzęt - prawo a praktyka

Postautor: kristo1982 » 10 lip 2019, 11:29

Hej Wszystkim!

Przeglądałem tematy i nie znalazłem nic takiego, więc w ramach podzięki za pomoc uzyskaną w Salonie przy wyborze sprzętu :db: oraz dlatego, że ogólnie spodobało mi się vapowanie, przeglądanie forum, chcąc przysłużyć się tej szanownej społeczności, zarzucam temat jak to w praktyce jest z reklamacjami sprzętu EIN.
Zainteresowało mnie owo zagadnienie w zestawieniu z informacjami na stronach sklepów w zasadzie wszystkich pt. gwarancja 6 miesięcy na mody itp. oraz 1 miesiąc na atomizery, grzałki itp. Gwarancja rzecz dobrowolna, producent może jej udzielić lub nie, a jak udziela to decyduje na jaki okres, więc ok, zero zastrzeżeń. Zostaje jednak temat dwuletniej rękojmi za wady na wszystko co jest w sprzedawane w naszym kraju oraz zasada, że gwarancja nie ogranicza praw z rękojmi. Do tego mamy domniemanie prawne, że jeżeli wada została wykryta w terminie roku od wydania towaru kupującemu, to istniała ona od początku. W praktyce wygląda to tak, że jeżeli popsuje się Wam sprzęt i stało się to przed upływem roku od jego zakupu, to idziecie do sklepu i mówicie, że składacie reklamację na zasadach rękojmi, a sprzedawca nie może mówić, że na to był 1 miesiąc czy 6 miesięcy gwarancji, tylko żeby odrzucić reklamację musi udowodnić, że wada powstała z winy użytkownika. Jeżeli sprawa pójdzie do sądu najczęściej musiałby wnosić o powołanie biegłego żeby coś takiego stwierdzić. Nie mówię oczywiście o ewidentnych sytuacjach typu spadło na chodnik i przynosimy sprzedawcy sprzęt w kawałkach z wesołym uśmiechem "no nie wiem co się stało, ale już nie działa" :D Zasady te dotyczą wszystkich, którzy kupują towary jako konsumenci, przy sprzedaży B2B są inne zasady.

Może kogoś zainteresuje, a komuś pomoże, jestem prawnikiem, więc ewentualnie mogę rozwinąć, jeśli będą jakieś pytania, a jak nikogo to nie interesuje, tudzież na forum sami sprzedawcy, to skasujcie ten temat :lol:

Do moderatora: jeśli w złym dziale to proszę o przeniesienie tematu do odpowiedniego.

Awatar użytkownika
DooshPastesh
Moderator
Moderator
Posty: 351
Rejestracja: 03 paź 2018, 10:59
Punkty reputacji: 106
Lokalizacja: Gizycko
Podziękował: 119 razy
Otrzymał podzięk.: 153 razy
Płeć: nieokreślona

Re: Gwarancja i rękojmia na sprzęt - prawo a praktyka

Postautor: DooshPastesh » 10 lip 2019, 11:37

To oczywiste! Tak oczywiste jak oczywiste, że większość z nas nie jest świadoma swoich praw konsumenckich.
Aegis Mini + Centaur Mini
Uwell Checkmate + Hastur Mini
Vaporesso Luxe + Kylin M
kristo1982
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 7
Rejestracja: 16 cze 2019, 23:13
Punkty reputacji: 36
Lokalizacja:
Podziękował: 5 razy
Otrzymał podzięk.: 21 razy
Płeć: Mężczyzna

Gwarancja i rękojmia na sprzęt - prawo a praktyka

Postautor: kristo1982 » 10 lip 2019, 11:52

DooshPastesh pisze:To oczywiste! Tak oczywiste jak oczywiste, że większość z nas nie jest świadoma swoich praw konsumenckich.


Z mojej praktyki wynika, że właśnie mało ludzi jest świadoma swoich praw, a w salonie zarzuciłem temat, bo zainteresowało mnie czemu tak wyakcentowane na stronach wszystkich sklepów są te okresy gwarancyjne, a dużo korzystniejsze dla klientów okresy rękojmi gdzieś ukryte małym druczkiem w regulaminie sprzedaży. Czy nie jest przypadkiem tak, że klienta z reklamacją za wszelką cenę próbuje się zbyć bo już jest po okresie gwarancji? Osobiście nie mam żadnych doświadczeń w tym temacie, bo jestem vaperem od blisko tygodnia :ed: , więc nie oskarżam absolutnie żadnych sprzedawców, tylko pytam o Wasze doświadczenia :smile:
kaper
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 52
Rejestracja: 22 sty 2019, 18:41
Punkty reputacji: 1
Lokalizacja: Ruda Śląska
Podziękował: 58 razy
Otrzymał podzięk.: 20 razy
Płeć: Mężczyzna

Gwarancja i rękojmia na sprzęt - prawo a praktyka

Postautor: kaper » 10 lip 2019, 12:01

Mnie zastanawia dlaczego ładowarki w popularnych sklepach waperskich mają znacznie krótszą gwarancje niż normalnie gdzie indziej.
W Vcp widzę 6 mieś, w E- *czajniczek* 12 mieś gdzie normalnie jest 24?
kristo1982
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 7
Rejestracja: 16 cze 2019, 23:13
Punkty reputacji: 36
Lokalizacja:
Podziękował: 5 razy
Otrzymał podzięk.: 21 razy
Płeć: Mężczyzna

Gwarancja i rękojmia na sprzęt - prawo a praktyka

Postautor: kristo1982 » 10 lip 2019, 12:14

kaper pisze:Mnie zastanawia dlaczego ładowarki w popularnych sklepach waperskich mają znacznie krótszą gwarancje niż normalnie gdzie indziej.
W Vcp widzę 6 mieś, w E- *czajniczek* 12 mieś gdzie normalnie jest 24?


Gwarancja to jak napisałem, rzecz dobrowolna, może udzielić jej producent lub sprzedawca. Ty sam sprzedając koledze sprzęt też możesz udzielić gwarancji na okres jaki chcesz. Czyli żeby odpowiedzieć na Twoje pytanie trzeba by mieć konkretny przykład sprzętu i sprawdzić kto udziela gwarancji, sprzedawca czy producent w danym przypadku, to mogłoby wytłumaczyć różne okresy.

Dodam jeszcze, że gwarancja nawet jeśli jest udzielona na taki sam okres jak rękojmia czyli 24 miesiące, to najczęściej jest mniej korzystna dla reklamującego niż rękojmia, może nie zawsze, ale w zdecydowanej większości przypadków jakie znam. Wynika to z tego, że korzystając z uprawnień gwarancyjnych wszystko odbywa się wg zasad opisanych w tejże gwarancji,które to zasady powinien sprzedawca doręczyć kupującemu przy zakupie (karta gwarancyjna) co pozwala napisać udzielającemu najczęściej producentowi, że np. określone części nie są objęte gwarancją, że naprawa może trwać dwa miesiące itp.
Awatar użytkownika
Tomba
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 216
Rejestracja: 21 maja 2019, 15:29
Punkty reputacji: 181
Lokalizacja: Poznań
Podziękował: 123 razy
Otrzymał podzięk.: 166 razy
Płeć: Mężczyzna

Gwarancja i rękojmia na sprzęt - prawo a praktyka

Postautor: Tomba » 10 lip 2019, 12:25

@kaper - czytałeś?
kristo1982 pisze:. Gwarancja rzecz dobrowolna, producent może jej udzielić lub nie, a jak udziela to decyduje na jaki okres, więc ok, zero zastrzeżeń.

-----------------
Temat znany (dla "starych") i wałkowany od kiedy Istnieje rynek e-p. Kiedyś bardziej modny, bo sprzęt był bardziej wadliwy.
W mojej długiej karierze z e-p nie musiałem nigdy korzystać z rękojmi.
Z reguły wady ujawniają się w początkowym okresie i z reguły większość sprzedawców nie robiła (robi) problemów z wymianą bądź zwrotem.
W dłuższym okresie użytkowania trudno rozstrzygnąć, czy wada jest z winy producenta czy użyszkodnika.
*czajniczek* od 15.05.2009 i zero analoga w paszczy
Przeniesione z Szybkie pytanie do Poradnik zakupowy on 10 lip 2019, 12:25 przez Ramses

kristo1982
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 7
Rejestracja: 16 cze 2019, 23:13
Punkty reputacji: 36
Lokalizacja:
Podziękował: 5 razy
Otrzymał podzięk.: 21 razy
Płeć: Mężczyzna

Gwarancja i rękojmia na sprzęt - prawo a praktyka

Postautor: kristo1982 » 10 lip 2019, 12:39

Tomba pisze: W dłuższym okresie użytkowania trudno rozstrzygnąć, czy wada jest z winy producenta czy użyszkodnika.


Pewnie, że trudno stwierdzić, ale o ile rok nie minął, to konsument ma "magiczne" domniemanie istnienia wady i nie musi nic udowadniać czy stwierdzać. Dla niego sprzęt nie działa lub źle działa i już, to sprzedawca ma wtedy ma problem i musi udowodnić, że dobrze działa, nie działa lub źle działa z winy użytkownika. Zdecydowanie rozwiązanie niekorzystne dla sprzedawców, ale bardzo korzystne dla konsumentów. Każdy sam decyduje czy chce z tego skorzystać czy nie.
Tak czy inaczej skoro jest tak jak mówi @Tomba, że sprzedawcy nie robią problemów i zwracają kasę/wymieniają niesprawny sprzęt, to świadczy o dojrzałości rynku i tylko się cieszyć.
Awatar użytkownika
Haze
Ekspert
Ekspert
Posty: 2449
Rejestracja: 17 cze 2015, 20:58
Punkty reputacji: 5286
Lokalizacja: Poznań
Podziękował: 2008 razy
Otrzymał podzięk.: 2898 razy
Płeć: Mężczyzna

Gwarancja i rękojmia na sprzęt - prawo a praktyka

Postautor: Haze » 10 lip 2019, 13:14

kristo1982 pisze:... sprzedawca ma wtedy ma problem i musi udowodnić, że dobrze działa, nie działa lub źle działa z winy użytkownika.

Dobrze wiedzieć, dzięki :beer:
kristo1982
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 7
Rejestracja: 16 cze 2019, 23:13
Punkty reputacji: 36
Lokalizacja:
Podziękował: 5 razy
Otrzymał podzięk.: 21 razy
Płeć: Mężczyzna

Gwarancja i rękojmia na sprzęt - prawo a praktyka

Postautor: kristo1982 » 10 lip 2019, 14:07

Widzę, że jakieś zainteresowanie moimi wywodami jest, więc rozwinę jeszcze trochę.
Standardowo, w tej beczce miodu musi był jakaś łyżka dziegciu :-P A mianowicie, prawo prawem, ale czasem sprzedawca ma to wszystko gdzieś i mówi, że nie uznaje reklamacji w stylu "nie mamy pańskiego płaszcza i co Pan nam zrobi" :lol: lub typ milczka, brak jakiejkolwiek odpowiedzi na reklamacje w ogóle.
No i każdy wtedy zadaje sobie pytanie czy chce mi się chce szarpać, chodzić po sądach itd., większość odpuszcza bo zakup najczęściej nie aż tak dużej wartości, ja sam często odpuszczam, bo najzwyczajniej w świecie wiedząc, że sprawę mam wygraną, to i tak nie chce mi się pisać wezwania, później pozwu, iść do sądu itd. Aż dziw, że tu mi się chce pisać :lol: Jednakże dla zawziętych, którym się chce, lub nie chce, ale sprzedawca tak ich wkurzył, że poczuli misję udowodnienia mu, kto ma rację *konik* , jak najbardziej polecam taką opcję. Wspomnę w tym miejscu o instytucji działającej chyba w każdym większym mieście pt. Miejski Rzecznik Praw Konsumentów, owi rzecznicy udzielają bezpłatnych porad w ramach zagadnień związanych z prawem konsumenckim, mogą w naszym imieniu napisać wezwanie do sprzedawcy, a nawet wnieść pozew do sądu i tym samym odciążyć nas w wielu czynnościach, ale tak czy inaczej zawsze będzie to kosztowało trochę naszego czasu.
Awatar użytkownika
Tommy Black
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 11816
Rejestracja: 05 cze 2015, 09:23
Punkty reputacji: 7723
Lokalizacja: Szeroko pojęta Galicja
Podziękował: 3768 razy
Otrzymał podzięk.: 11437 razy
Płeć: nieokreślona

Gwarancja i rękojmia na sprzęt - prawo a praktyka

Postautor: Tommy Black » 10 lip 2019, 15:12

A ja polecę ten temat, od dawna obecny w Salonie: ;)

viewtopic.php?f=90&t=784
Awatar użytkownika
robert
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2193
Rejestracja: 11 cze 2015, 21:47
Punkty reputacji: 612
Lokalizacja: Łuków
Podziękował: 3752 razy
Otrzymał podzięk.: 2107 razy
Płeć: Mężczyzna

Gwarancja i rękojmia na sprzęt - prawo a praktyka

Postautor: robert » 10 lip 2019, 16:13

Ja miałem ostatnio problem z grzałką do TFV 8 V2.
Może nie tyle z grzałką, co z jej zwrotem.
Powód zwrotu? Grzałka nie działała, o czym dowiedziałem się przy jej montażu, czyli dzień po zakupie. Pani w sklepie przyjęła ją, ale bardzo niechętnie. Chyba tylko dlatego że mnie zna. Ponoć na grzałki nie ma gwarancji. Sugerowała aby montować w sklepie i sprawdzić czy działa. Przecież ta grzałka wymaga przygotowania przed pierwszym użyciem.
kristo1982
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 7
Rejestracja: 16 cze 2019, 23:13
Punkty reputacji: 36
Lokalizacja:
Podziękował: 5 razy
Otrzymał podzięk.: 21 razy
Płeć: Mężczyzna

Gwarancja i rękojmia na sprzęt - prawo a praktyka

Postautor: kristo1982 » 10 lip 2019, 16:25

robert pisze:Ja miałem ostatnio problem z grzałką do TFV 8 V2.
Może nie tyle z grzałki ,co z jej zwrotem .
Powód zwrotu ?Grzałka nie działała , o czym dowiedziałem się przy jej montażu, czyli dzień po zakupie.Pani w sklepie przyjęła ją ,ale bardzo niechętnie. Chyba tylko dlatego że mnie zna.Ponoć na grzałki nie ma gwarancji.Sugerowała aby montować w sklepie i sprawdzić czy działa. Przecież ta grzałka wymaga przygotowania przed pierwszym użyciem.


Takie to właśnie zbywanie klientów. Jak słyszysz coś takiego to mówisz, że nie interesuje Cię gwarancja i korzystasz z rękojmi. Składasz pisemną reklamację w sklepie i zostawiasz grzałkę. Nie musi być żaden ich formularz, zwykła karta jakaś, ważne żeby podać najważniejsze dane, co reklamuję, data zakupu, opis wady i swoje żądanie wymiana/zwrot pieniędzy, naprawa. Jak nie chce dalej przyjąć/potwierdzić przyjęcia (sic!) to pakujemy w kopertę/paczkę i wysyłamy listem poleconym. Tylko to co pisałem wcześniej, bawienie się i czas.

Wróć do „Poradnik zakupowy”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość