eSCe, Haze, salto - SR MOD POWER 200W TC

Dział prac samodzielnych ;)
Awatar użytkownika
Tommy Black
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 22432
Rejestracja: pt cze 05, 2015 7:23 am
Lokalizacja: Szeroko pojęta Galicja
Podziękował: 10893 razy
Otrzymał podzięk.: 28761 razy
Płeć: Mężczyzna

eSCe, Haze, salto - SR MOD POWER 200W TC

Postautor: Tommy Black » wt sty 07, 2020 9:06 am

eSCe pisze:Może niedługo dojdziemy do finału wstepnego wyboru rozwiązań i coś zaczniemy majstrować.


Właśnie! :yes:

Zanim zmienimy tytuł tego tematu...przeglądnąłem go całego kilka razy...bo i kilka razy już zmieniła się koncepcja, pojawiło się kilka nowych, świetnych pomysłów, mniej świetnych też.
Czas już na coś się zdecydować, względność czasu to mit...
Czy my naprawdę musimy mieć salonowego boxa na dwa ogniwa i to 21700? Czy musi być ubrany w stabilizowane drewno? Czy musi mieć DNA 250 C? Czy musi być tak drogi?
Przecież takich modów jest na rynku jednak sporo i każdy kto jest czymś takim zainteresowany może sobie kupić, zamówić, zlecić indywidualne wykonawstwo.
Idea była taka aby skonstruować coś bardzo dobrego ale i bardzo dostępnego, żeby to był taki salonowy mod który będzie w zasięgu każdego użytkownika Salonu a jednocześnie był tego Salonu wizytówką.
Czy zamiast kawałka stabilizowanego drewna za 140 zł nie można kupić kawałka drewna olchy za 25 zł? Czy musi być cholernie przereklamowane DNA za 200 zł? Czy naprawdę potrzebujemy ogniw 21700 i to dwóch w dodatku w mechaniku? To dość ryzykowne chyba dla mniej wprawnych i doświadczonych waperów...
Zróbmy jeszcze jedno podejście, bogatsi już o treści tego tematu.Ale tym razem już konkretniej i w oparciu o realia a nie wyobrażenia.
Prosty, elegancki, użyteczny i tani mod na którego stać będzie wszystkich.I którym będzie się można pochwalić i z satysfakcją obwieścić: Sami go sobie zaprojektowaliśmy.

Edit:
Autorów mniej poważnych, mówiąc kolokwialnie, pomysłów, zapraszam do Hyde Parku.
eSCe
Płeć: nieokreślona

Re: eSCe, Haze, salto - SR MOD POWER 200W TC

Postautor: eSCe » śr sty 01, 2020 6:45 pm

@
Awatar użytkownika
salto


O widzisz, gdzieś mi umknął ten link na Tapatalk. Widzę że już solidne rozeznanie zrobiłeś [emoji3]

Prześledzę DataSheet na weekendzie w wolnym czasie i zobaczę dokładnie co oferuje [emoji3]

Może niedługo dojdziemy do finału wstepnego wyboru rozwiązań i coś zaczniemy majstrować.

Wysłane z mojego WAS-LX1 przy użyciu Tapatalka
Awatar użytkownika
salto
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 633
Rejestracja: czw lip 26, 2018 5:46 pm
Lokalizacja:
Podziękował: 276 razy
Otrzymał podzięk.: 500 razy
Płeć: Mężczyzna

eSCe, Haze, salto - SR MOD POWER 200W TC

Postautor: salto » śr sty 01, 2020 5:56 pm

@
Awatar użytkownika
Haze
, wysoko ustawiłeś poprzeczkę tym Skarabeuszem :smile:; cyt. Hochleistungs-MosFet (Endstufe) mit 0,001Ω Schaltwiderstand im Betrieb!

@eSCe, podałem - post wcześniej - gotowy, uzbrojony pod inhalator >>układ<< na bazie kontrolera >>LM5175<<. Włącznik ma trzy tryby off (0V), stand-by (<3.3V) i on (>3.3V) a napięcie wyjsciowe jest regulowane dzielnikiem. Trzyklik dotyczył Skarabeusza.


:beer2:
Obrazek
Awatar użytkownika
Haze
Ekspert
Ekspert
Posty: 3788
Rejestracja: śr cze 17, 2015 6:58 pm
Lokalizacja: Poznań
Podziękował: 3899 razy
Otrzymał podzięk.: 6121 razy
Płeć: Mężczyzna

eSCe, Haze, salto - SR MOD POWER 200W TC

Postautor: Haze » śr sty 01, 2020 3:54 pm

salto pisze:@Haze, czy Skararabeusz jest na tyle rozbieralny, aby mu strzelić fotkę układu?

Niestety nie mam go już...
Obrazek
eSCe
Płeć: nieokreślona

eSCe, Haze, salto - SR MOD POWER 200W TC

Postautor: eSCe » śr sty 01, 2020 3:22 pm

@
Awatar użytkownika
salto

jeżeli płytki są jedno lub dwustronne z niedużą ilością elementów to wytnę je bez problemu (najlepiej jednostronne - wtedy się prosto wycina bez podwójnego pozycjonowania maszyny i skanowania powierzchni), tylko że nie będę ich ani lakierował ani pokrywał kalafonią bo to nie ma sensu, rozkład (utlenianie) miedzi jest tak powolnym procesem, że dla takich urządzeń jak my planujemy zrobić mija się z celem, wszystkie moje projekty pod które wycinałem płytki nie są zabezpieczane i działają dobrze od lat, jedynie co zaobserwowałem to miedź trochę zczarniała i tyle ale żadnych problemów w związku z tym nie zauważyłem.

Zastanawiam się tylko czy jest sens robić samemu regulator czy nie lepiej poszukać gotowego modułu i ewentualnie przestudiować jego budowę i może wprowadzić do niego ulepszenie bądź go delikatnie przerobić jeżeli się da.

Jeżeli chodzi o blokadę to taki "3-klik" to bardzo łatwo ogarnąć mosfetem i najmnieszym mk, np: https://forbot.pl/blog/pico-to-kolejne- ... no-id28153
Zaprogramowanie to na palcach dwie, trzy klasy (typu deboucer) i kilka linijek kodu.

Jakie będą zalety takiego rozwiązania?
Otóż otwieramy sobie drogę do upgradeów ;) Można dołożyć wyświetlacz później, mamy dwa PWMY, itp. Możemy co nieco zaprogramować jeżeli będziemy chcieli w przyszłości, masa dodatkowych modułów do pomiarów (napięcia, natężenia, rezystancje)

Co myślicie?

Edit:
Dwu-rurka jest bardzo łatwa do wykonania z technicznego punktu widzenia, można wystawić na zewnątrz część tulei na baterie wypolerowanych a trzymacze mogę wyciąć z aluminum bądź miedzi (dolny i górny) wraz z komorą na elektronikę i klapkami zasłaniającymi jeżeli kształt będzie podobny do takiego:
Obrazek
Awatar użytkownika
salto
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 633
Rejestracja: czw lip 26, 2018 5:46 pm
Lokalizacja:
Podziękował: 276 razy
Otrzymał podzięk.: 500 razy
Płeć: Mężczyzna

eSCe, Haze, salto - SR MOD POWER 200W TC

Postautor: salto » śr sty 01, 2020 2:28 pm

Laminat jest w regulatroach wyżej 4-warstowy, więc albo fabryka albo zmiana topografii. Minimalne zamówienie w

https://www.youtube.com/watch?v=ljOoGyCso8s

to 5 płytek. Moim zdaniem prościej się nie da. Wychodzi ~50$ za 30 płytek do dużego regulatora, z dostawą do drzwi kolegi @eSCe.

Obrazek

Warto od razu kupić cześci w fabryce i zlecić dodatkowo położenie powierzchniowe tego, co się da. Nie wiem ile to kosztuje, gdyż mi kupon wskoczył na lutowanie gratis. Natomiast tu jest
(i) baza cześci, którymi dysponuje fabryka: https://jlcpcb.com/smt-assembly; a tu
(ii) ich lista http://www.ti.com/lit/df/tidrmz1/tidrmz1.pdf
Trzeba się przez to przeklikać.

Jeżeli nie zdecydujemy się na regulator, to sugeruję tranzystor polowy o indukowanym kanale (N) o jak najniższym oporze kanału; lub przełącznik na takim tranzystorze spełniający nasze wymagania prądowe. Lub zespół równoległych tranzystorów (lub przełączników). Zwiększając tym samym przepustowosć toru. Trzeba wyważyć to, czy sami budujemy układ czy korzystamy z przełącznika zintegrowanego. Oba rozwiązania mają z naszej perspektywy wady. To elektornik musi ocenić. Przycisk >>Omron-a<< i albo mechniczna blokada, albo ktoś projektuje 3-klik. Tutaj jest uroczy radziecki 3-klik,

Obrazek

w nienormalnej cenie 300$. Warto natomaist tu zwrócić uwagę na tranzystory. Każdy z nich wygląda na układ równoległy. Są też ustwione przeciwbieżnie. Niemcy bardzo sensownie zrezygnowali z tego rozwiązania. Szczegóły techniczne są w dokumentach, które podlinkowałem w poście powyżej.

@
Awatar użytkownika
Haze
, czy Skararabeusz jest na tyle rozbieralny, aby mu strzelić fotkę układu?

Jakby co, to >>tutaj<< są dwa na moje amatorskie oko obiecujące tranzystory; a tu pompka

Obrazek

Przełaczniki zintegrowane podlinkowałem w poście wyżej. @
Awatar użytkownika
iron64
, weź na to wszystko rzuć okiem fachowym i daj jakieś wytyczne, bo na razie to marnie widzę nasz projekt od strony inżynieryjnej.

Wydaje mi się, że warto na poważnie rozważyć dwururkę. Oraz autodruter jeżeli nie zdecydujemy się na regulator; z uwagi na uniwersalność. Z autodruterem, tranzystorem i dobrym mikroprzełącznikiem byłby to niezykle zdrowo działający sprzęt. Dwururka uprości też konstrukcję, z uwagi na gotowe komponenty, typu >>rurki<< właśnie. Gdyby nas elektornika przerosła, to poniżej recka filipińskiego mecha, dla przykładu jak zajebisty sprzęt można zrobić bez elektroniki:

https://www.youtube.com/watch?v=2vu7qeCOfrA

Gdy się pogłówkuje trochę.



:beer2:
Obrazek
Awatar użytkownika
Vukotich
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 124
Rejestracja: sob lut 02, 2019 10:23 am
Lokalizacja: Poznań
Podziękował: 129 razy
Otrzymał podzięk.: 138 razy
Płeć: Mężczyzna

eSCe, Haze, salto - SR MOD POWER 200W TC

Postautor: Vukotich » wt gru 24, 2019 2:13 am

@
Awatar użytkownika
Haze
wywołał mnie do tablicy, zatem jestem :) Wydruk 3D (klasyczny, nie z żywic itp.) jest bardzo dobrym rozwiązaniem. Niestety ma swoje ograniczenia i specyfikę. Więc tak po krótce:
Po pierwsze wytrzymałość. Druk 3D to nic innego jak cieniutkie (0,09 - 0,39 mm) warstwy tworzywa (najczęściej PET, ABS, HIPS) nakładane na siebie jak naleśniki ;P Łatwo się domyślić, że taki "spiek" będzie bardzo wytrzymały w osiach X i Y, ale w Z już nie tak bardzo.

Druga sprawa to użyteczna grubość scianek. W elementach "konstrukcyjnych" druk 3D nie może konkurować z elementami z form wtryskowych niestety. Tam scianka o grubości 1mm zapewnia przyzwoitą wytrzymałośc. W druku 3D można śmiało przyjąć 1,5 do 2x wiekszej grubosci dla zachowania podobnej wytrzymałości (w osiach x i y).

Trzecia sprawa, to czas druku. W przypadku boxa w całości drukowanego myślę, że można przyjąć okolice 12h / sztukę. Czy to dużo czy mało musicie już okreslic sami (nie wiem ile czasu tworzy się moda ręcznie).

Ale są i plusy. Po pierwsze powtarzalność i zautomatyzowany proces. Ot, robimy model raz, przepuszczamy przez odpowiedni soft, ustawiamy parametry druku i jazda. Potem juz tylko drukujemy kolejne i uzupelniamy filament.

Kolejnym plusem jest mozliwosc hmm.. kustomizacji. Inne kolory, inne filamenty, drobne modyfikacje itp.
I jeszcze kolejnym - kazdy moze sobie wydrukowac samemu. Biorąc pod uwage coraz nizsze ceny i coraz wyzsza jakosc drukarek nje ma co sie dziwic, ze zaczynaja trafiac pod strzechy. Ile to kosztuje? Juz za 1500 PLN mozna miec przyzwoita drukarę.

Koszt wydruku boxa? Myślę, że dla kogos, kto ma drukarke na uzytek prywatny bedzie to cos ok. 25-30 zł.

No, ale podsumowując - czy warto drukowac moda?
Imho tak, jezeli jestesmy swiadomi ograniczen tej techniki i akceptujemy je.
Idealnym rozwiązaniem byłoby stworzenie hybrydy, czyli np. ramki metalowej jako bazowego elementu oraz wydrukowanych w 3d pozostalych czesci, t. j. komory baterii, mocowania elektroniki, wszelkich klapek itp.

Zupelnie osobną kwestią zaś jest... projekt moda. Zaprojektowanie takiego cusia to nie takie hop siup. I wymagac bedzie na oewni wydruku kilku wersji testowych.

Mogę i chetnie cos zaprojektuję.Mam na koncie kilka projektów alkomatów, to i z modem sobie chyba poradzę ;P Ale wiecie jak to u mnie jest z czasem. Moze byc tak, ze usiade i w 2 dni machne 3/4 projektu, a moze byc tak, ze przez pol roku nawet nie zacznę :/ Ech...
Stop głupocie. Stop PiS. Reboot the system.
Awatar użytkownika
salto
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 633
Rejestracja: czw lip 26, 2018 5:46 pm
Lokalizacja:
Podziękował: 276 razy
Otrzymał podzięk.: 500 razy
Płeć: Mężczyzna

eSCe, Haze, salto - SR MOD POWER 200W TC

Postautor: salto » pn gru 23, 2019 10:21 pm

venom_666 pisze:Zacytowane moje pytanie było retoryczne i ciut wyrwane z kontekstu.
Zatem przepraszam, nie wyłapałem kontekstu. Teraz go widzę.

venom_666 pisze:W sumie przy dobrym projekcie konwertowanie ustawienia ogniw, czy wymiana jednego na baniak powinna dać radę... Ewentualnie wersja podstawowa + skłonk konwerszyn kit dla fanów BF.
Pełna zgoda. Filipijczcy imho wyznaczają tu kierunki; a u nich to, co się nie konwertuje, w tej chwili nie jest sprzętem waperskim. Sytuacja przypomina sprzęt wojskowy Układu Warszawskiego, tam z kolei wszystko pływało. @
Awatar użytkownika
Haze
też zaproponował dobry kierunek niemiecki. Ważne, aby nie iść w kierunku chińskim, odwrotnym od kierunku do przodu.

venom_666 pisze:Ponadto realnie patrzac, w dobie wszelkich klaptonów, ss, czy ni, trzeba by dać pół kilometra drutu żeby grzałka w szeregowym nie zaświeciła jak halogen
Z drugiej strony buildy typu 0.12 są przegięte w drugą stronę. Teraz się buduje z drutu grubego, tam natomiast z cienkiego.

Haze pisze:Pomijając te dwa aspekty wydruk byłby najłatwiejszy do zrealizowania wszelkich niuansów...
Box wychodzi też najbardziej z kiosku :-D Natomiast nie da się zaprzeczyć, że jest to obiecująca ścieżka. Patrząc na te Sunboxy, to jeśli tylko elementy są drukowane, to całość nie wygląda żle. Sporo też można poprawić wybierając odpowiedni materiał do druku. Na fotkach, które wstawił @
Awatar użytkownika
lesstro
, jest patrzac na opis wyżej Nylon, fajny jest też Teflon typu FEP,

@
Awatar użytkownika
Haze
, przycisku od Skarabeusza nie da się kupić na smokerstore.de, jest tam też mało miejsca na regulator. Zresztą sam regulator wiosny nie czyni. Potrzebujemy elektronika; trzeba przemśleć, zaprojektować i spiąć cały układ w jednej płytce. Rysunek przycisku jest w instrukcji Skarabeusza. Opiera się on na efekcie Zeemana. Trzeba go samemu wykonać. Robi się powoli dość dużo rzemiosła. Proponuję zmienic nieco taktykę i poszukać gotowych komponentów typu tubki na ogniwa, przyciski mechaniczne, porty i spróbować z tego coś sensownego złożyć. Coś bez elektroniki i bez spadków większych niż konieczne do zapewnienia temu czemuś funkcjonalności, jaka będzie możliwa do uzyskania na gotowych komponentach. Wydaje mi się, że dopiero jak to coś będziemy mieli gotowe, to można spóbować wejść w elektronikę i próbować to regulować. I tak w tej kwestii posuneliśmy się już nieco do przodu, bo przynajmniej wiemy, co regulować.


:beer2:
Obrazek
eSCe
Płeć: nieokreślona

eSCe, Haze, salto - SR MOD POWER 200W TC

Postautor: eSCe » pn gru 23, 2019 5:30 pm

jaro1959 pisze:@eSCe, można w kraju kupić żywicę do stabilizowania? Mam pompkę próżniową, może bym się kiedyś pobawił.


Co do żywicy już odpowiedź udzielona, natomiast są jeszcze barwniki, które się dodaje jeden po drugim w różnych odstępach czasu żeby zabarwić drewno na kolory też dostępne w linku z żywicą.

Wróć do „Zrób to sam”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości